აუტიზმის შესახებ ცნობადობის ამაღლების მსოფლიო დღე

2 აპრილს აუტიზმის შესახებ ცნობადობის ამაღლების დღე მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში აღინიშნება.
ნეიროგანვითარების ცენტრის ორგანიზებით მზიურის პარკში აუტიზმის მქონე ბავშვებისათვის …

დაწვრილებით »
აუტიზმის შესახებ

ყველაფერი აუტიზმის შესახებ – რა არის აუტიზმი, რა არის ასპერგერის სინდრომი, აუტიზმი და ასპერგერის სინდრომი, არსებობს თუ არა წამალი, მითები და რეალობა და სხვ.

ინფორმაცია მშობლებისათვის

ზოგადი რჩევები, კომუნიკაცია და ურთიერთობა, გარემო და გარემოცვა, ქცევების გზამკვლევი, მიდგომების შერჩევა, ასპერგერის სინდრომი, მითები, რეალობა და სხვ.

ინფორმაცია პროფესიონალთათვის

აუტიზმის სპექტრის აშლილობების ამოცნობა, დიაგნოზი, მართვა და მკურნალობის პრინციპები, განსხვავება მაღალფუნქციურ აუტიზმსა და ასპერგერის სინდრომს შორის და სხვ.

მთავარი » აუტიზმის შესახებ

რა არის აუტიზმი?

8 კომენტარი

შევეცდებით უკეთ აგიხსნათ რას წარმოადგენს აუტიზმი, რა არის ის სამი ძირითადი პრობლემა, რომელიც ყველა აუტიზმის მქონე ადამიანს აწუხებს, რამდენი ადამიანი იმყოფება ამგვარ მდგომარეობაში და რამ შეიძლება გამოიწვიოს ის.

როგორ აღიქვამენ აუტიზმის მქონე ადამიანები სამყაროს?

აუტიზმის მქონე ადამიანები ამბობენ, რომ სამყარო მათთვის ხალხის, ადგილებისა და მოვლენების გროვაა, რომლის აღსაქმელადაც იბრძვიან და რამაც შეიძლება დიდად ააღელვოს ისინი.

კერძოდ, ხალხის გაგება და მათთან ურთიერთობა, ასევე ყოველდღიურ ოჯახურ და საზოგადოებრივ ცხოვრებაში მონაწილეობის მიღებაც კი შეიძლება გაუჭირდეთ. სხვები თითქოს ინტუიციურად ხვდებიან, როგორ უნდა იურთიერთონ ერთმანეთთან და ზოგიერთ აუტიზმის მქონე ადამიანს შეიძლება გაუკვირდეს კიდეც, რატომ არის თავად “განსხვავებული”.

აუტიზმის შესახებ

აუტიზმი განვითარების შეფერხებაა. ის აუტიზმის სპექტრში შედის და მიიჩნევა აუტისტური სპექტრის დარღვევად. სიტყვა სპექტრი იმიტომაა გამოყენებული, რომ მაშინ, როდესაც აუტიზმით დაავადებულ ყველა ადამიანს ერთი და იგივე სამი პრობლემა აწუხებს, ეს მდგომარეობა სხვადასხვაგვარ გავლენას ახდენს მათზე. ზოგიერთს შეუძლია შედარებით “ყოველდღიური” ცხოვრებით იცხოვროს მაშინ, როდესაც სხვები მთელი ცხოვრების მანძილზე სპეციალისტის დახმარებას საჭიროებენ.

ის სამი სახის პრობლემა, რომელიც ყველა აუტიზმის მქონე ადამიანს აწუხებს, ზოგჯერ “უარესობათა ტრიადად” მოიხსენიება.  ესენია:

• საზოგადოებასთან ურთიერთობის პრობლემა

• საზოგადოებასთან კავშირის დამყარების, ინტეგრაციის პრობლემა

• საზოგადოებრივი წარმოსახვის პრობლემა

ეს ყოველივე დეტალურადაა აღწერილი სხვა გვერდზე.

შესაძლოა, აუტიზმის გამოცნობა გაგიჭირდეთ, რადგან ამ დაავადების მქონე ხალხი “უუნაროდ” სულაც არ გამოიყურება: აუტიზმის მქონე ბავშვების მშობლები ხშირად ამბობენ, რომ სხვა ადამიანები ჩვეულებრივ ფიქრობენ, რომ მათი შვილი ახირებული ბავშვია, მაშინ, როდესაც მოზარდები აღმოაჩენენ, რომ მათი გაგება უჭირთ.

ყველა აუტიზმის მქონე ადამიანს დროულად უნდა დაესვას დიაგნოზი და ხელი მიუწვდებოდეს შესაფერის მომსახურება-დახმარებაზე.

ასპერგერის სინდრომი

არსებობს აუტიზმის ერთ-ერთი ფორმა, სახელად ასპერგერის სინდრომი. ჩვენს ვებსაიტზე შეგიძლიათ მეტი ინფორმაცია მოიპოვოთ ამ სინდრომის შესახებ.

სამი მთავარი პრობლემა

ყველა ადამიანს აუტიზმის განსხვავებული მახასიათებლები აქვს, თუმცა, ისინი ზოგადად სამ მთავარ ჯგუფად იყოფა:

• საზოგადოებასთან ურთიერთობის პრობლემა

• საზოგადოებასთან კავშირის დამყარების, ინტეგრაციის პრობლემა

• საზოგადოებრივი წარმოსახვის პრობლემა

საზოგადოებასთან ურთიერთობის პრობლემა

ხალხისთვის, რომელსაც აუტიზმის სპექტრის დარღვევა აღენიშნებათ, “სხეულის ენა” ისეთივე გაუგებარია, როგორც ძველი ბერძნული.

აუტიზმის მქონე ხალხს ვერბალურ და არავერბალურ მეტყველებასთან დაკავშირებით აქვთ პრობლემები. ისინი სიტყვებს პირდაპირ იგებენ და ფიქრობენ, რომ ადამიანები ზუსტად იმას ფიქრობენ, რასაც ამბობენ. მათ შეიძლება გაუჭირდეთ:

• სახის გამომეტყველების ან ხმის ტონის გაგება

• ხუმრობისა და სარკაზმის გაგება-გამოყენება

• საყოველთაოდ გავრცელებული ფრაზებისა და გამონათქვამების გაგება-გამოყენება: მაგალითად, ფრაზა “რა მაგარია”, რომელსაც ხალხი ხშირად ამბობს, როდესაც რაღაც მოსწონთ, სიტყვა-სიტყვით კი “მყარს და ძნელად დასამტვრევს” ნიშნავს.

აუტიზმით დაავადებულმა ზოგიერთმა ადამიანმა შეიძლება საერთოდ არ ილაპარაკოს, ან ძალიან სიტყვაძუნწი იყოს. ჩვეულებრივ, მათ ესმით, რასაც სხვები ეუბნებიან, მაგრამ თავად სხვა საკომუნიკაციო საშუალებებს ანიჭებენ უპირატესობას, როგორებიცაა ნიშნების ენა და ხილული სიმბოლოები.

ზოგიერთებს მეტყველების კარგი უნარი აქვთ, მაგრამ მაინც უჭირთ სახუმარო საუბრის გაგება, სხვისი ნათქვამის გამეორება (ექოლალია) ან საკუთარ ინტერესებზე ხანგრძლივი საუბარი.

კარგი იქნება, თუ მათთან მოსაუბრე ადამიანი გარკვევით ილაპარაკებს და აუტიზმის მქონე ხალხს ნათქვამის გაანალიზების დროს მისცემს.

საზოგადოებასთან კავშირის დამყარებისინტეგრაციის პრობლემა

საზოგადოებასთან ინტეგრაცია ბუნებრივად არ ხდება – მისი სწავლაა საჭირო.

აუტიზმით დაავადებულებს ხშირად ექმნებათ პრობლემა სხვების ემოციებისა და შეგრძნებების გაგებასა და თავისი ემოციების გამოხატვაში, რის გამოც შეიძლება უფრო გაუძნელდეთ საზოგადოებასთან შეგუება. შესაძლოა, მათ:

• ვერ გააცნობიერონ საზოგადოების დაუწერელი წესები, რომელთაც ჩვენ ფიქრის გარეშე ვაღიარებთ: მაგალითად, შეიძლება ძალიან ახლოს დადგნენ სხვა ადამიანთან ან შეუფერებელ თემაზე წამოიწყონ საუბარი

• ჩანდნენ უგრძნობნი, გულგრილნი, რადგან ისინი ვერ აცნობიერებენ როგორი გრძნობები აქვთ სხვებს

• მარტო ყოფნა ურჩევნიათ

• ვერ იღებენ სიამოვნებას სხვა ადამიანებთან ყოფნით

• მათი საქციელი უცნაური და შეუფერებელია. თითქოს ადვილად გამოხატავენ განცდებს, ემოციებს და საჭიროებებს.

საზოგადოებასთან კავშირის დამყარების პრობლემა ნიშნავს იმას, რომ აუტიზმით დაავადებულებს უჭირთ მეგობრების შეძენა: ზოგიერთს შეიძლება ჰქონდეს ამის სურვილი, მაგრამ არ იცოდეს, როგორ მოახერხოს ეს.

საზოგადოებრივი წარმოსახვის პრობლემა

ჩვენ გვიჭირს მივხვდეთ რა იციან სხვებმა. უფრო გვიჭირს მივხვდეთ, რას ფიქრობენ ისინი.

საზოგადოებრივი წარმოსახვის უნარი საშუალებას გვაძლევს გავიგოთ და ვიწინასწარმეტყველოთ სხვების საქციელი, ფარული იდეები და წარმოვიდგინოთ ყოველდღიური ცხოვრებისგან განსხვავებული სიტუაციები. ამ საკითხში პრობლემები ნიშნავს, რომ აუტიზმის მქონე ხალხს უჭირს:

• სხვების ფიქრების, განცდებისა და საქციელის გაგება

• იმის წინასწარმეტყველება, თუ რა მოხდება ან რა შეიძლება მოხდეს შემდეგ

• საფრთხის გაცნობიერება, მაგალითად, ის, რომ გზაზე გადარბენა საფრთხეს უქადის

• დაკავდნენ შემოქმედებითი საქმიანობით: აუტიზმის მქონე ბავშვმა შეიძლება ითამაშოს სპექტაკლში, თუმცა, ერთი და იგივე სცენის თამაში ურჩევნია

• ცვლილებასთან შეგუება და მომავლის დაგეგმვა

• ახალ სიტუაციასთან შეგუება

საზოგადოებრივი წარმოსახვის პრობლემა არ უნდა აგვერიოს ფანტაზიის, შემოქმედებითი უნარის ნაკლებობაში. ბევრი აუტიზმის მქონე ადამიანი ძალიან შემოქმედებითია და შეიძლება სრულყოფილი მსახიობი, მუსიკოსი ან მწერალი გამოვიდეს.

აუტიზმის მახასიათებლები

ყველა ადამიანში სხვადასხვაგვარად ვლინდება ეს დაავდება, მაგრამ როგორც სამი მთავარი პრობლემაა გამოყოფილი, აუტიზმის მქონე ადამიანს შეიძლება აღენიშნებოდეს:

• რუტინის სიყვარული

• მომატებული მგრძნობელობა

• განსაკუთრებული ინტერესები

• შემეცნების დაქვეითებული უნარი

რუტინის სიყვარული

ერთი ახალგაზრდა პიროვნება დღის წირვას ესწრებოდა ხოლმე.  ტაქსის აიყვანდა, კართან ფეხით მივიდოდა, აკაკუნებდა და შედიოდა. ერთ დღეს კარი მანამდე გაიღო, სანამ დააკაკუნებდა და ვიღაც გამოვიდა. ღია კარში შესვლის ნაცვლად, ის უკან დაბრუნდა და ჩვეული მოქმედება გაიმეორა.

აუტიზმის მქონე ხალხისთვის ეს სამყარო უფრო დამაბნეველია, ვიდრე ჩვენთვის. უმეტეს შემთხვევაში მათ ურჩევნიათ ყოველდღე ერთი და იგივე აკეთონ რათა იცოდნენ, რა არის მოსალოდნელი მეორე დღეს. ეს რუტინა შეიძლება იყოს სამსახურში ან სკოლაში ყოველდღე ერთი და იმავე გზით სიარული, ან საუზმედ ერთი და იგივე საჭმლის მირთმევა.

წესებიც დიდად მნიშვნელოვანია: აუტიზმით დაავადებულს შეიძლება გაუჭირდეს რაღაცის სხვანაირად მიდგომა, მას შემდეგ, რაც მას სწორად მოქცევა ასწავლეს. აუტიზმით დაავადებულ ხალხს დიდად არ აღაფრთოვანებს ცვლილების იდეა, მაგრამ ეგუებიან მას წინასწარ შემზადების შემთხვევაში.

მომატებული მგრძნობელობა

როუანი ხელოვნების მოყვარულია, მაგრამ სამოსის დამცავი მაისურის ჩაცმა ეჯავრება – ქსოვილის შეხება კანზე სასოწარკვეთილებაში აგდებს. მის სკოლასთან შევთანხმდით, რომ წინსაფარს გაიკეთებს მაისურის სანაცვლოდ.

აუტიზმით დაავადებულებს შეიძლება მომატებული მგრძნობელობა აღენიშნებოდეთ, რამაც შეიძლება თავი იჩინოს ერთი ან რამდენიმე გრძნობის – მხედველობის, სმენის, ყნოსვის, შეხებისა ან გემოს შეგრძნების მხრივ. პიროვნების შეგრძნებები ან ძალიან მძაფრია, ან არა.

მაგალითად, აუტიზმით დაავადებულმა ადამიანმა შეიძლება ზოგიერთი დაფარული ხმა, რომელზეც სხვები ყურადღებას არ ამახვილებენ, აუტანლად ხმამაღალი მოეჩვენოს და თავგზა აუბნიოს, რაც მის შფოთვასა და ფიზიკურ ტკივილსაც კი იწვევს.

ხალხმა, რომელიც არ არის მგრძნობიარე, შეიძლება ვერ იგრძნოს ტკივილი ან ძლიერი სიცხე. შეგრძნებების სტიმულირების მიზნით შესაძლოა ატრიალონ ან მიატყუპონ ხელები, რათა წონასწორობა დაიცვან, შეეგუონ ან გაუმკლავდნენ სტრესს.

მომატებული მგრძნობელობის მქონე ადამიანებს შესაძლოა ასევე გაუჭირდეთ თავიანთი სხეულის შეცნობის სისტემის გამოყენება. ეს სისტემა გვამცნობს სად ვიმყოფებით. ასე რომ დაქვეითებული უნარის მქონეთათვის შეიძლება რთული აღმოჩნდეს ოთახების მიგნება, სხვებთან ნორმალური მანძილის მოშორებით დადგომა და “ჩვეულებრივი მოძრაობის” გაკეთება, როგორიც, მაგალითად, ფეხსაცმლის თასმის შეკვრაა. ზოგიერთმა ასეთმა ადამიანმა შეიძლება წონასწორობის ან პოზის შესანარჩუნებლად წაიბარბაცოს.

განსაკუთრებული ინტერესები

ჩემმა შემოქმედებითმა საქმიანობამ საზოგადოებისგან გამრიყა. როდესაც აუტიზმის მქონე ადამიანს რაღაცის ნიჭი აქვს, მას აუცილებლად ხელი უნდა შეეწყოს.

ბევრ აუტიზმით დაავადებულს აქვს განსაკუთრებული ინტერესი რაღაცის მიმართ, ხშირ შემთხვევაში ძალიან ადრეული ასაკიდან. დროთა განმავლობაში ეს ინტერესი შეიძლება შეიცვალოს ან მთელი ცხოვრების მანძილზე დარჩეს. იგი შეიძლება იყოს ხელოვნების რომელიმე სფერო, კომპიუტერი და ა.შ. ზოგიერთი აუტიზმით დაავადებული სასურველ სფეროშიც მუშაობს ან სწავლობს. სხვებისთვის კი ეს ინტერესი ჰობად რჩება.

ზოგჯერ შეიძლება აუტიზმის მქონე ადამიანი უცნაური რამითაც დაინტერესდეს. ერთ-ერთ მათგანს ნაგვის შეგროვება იტაცებდა, რაც ნაგვის გადამუშავებასა და გარემოს დაცვის საკითხებში შედის.

მე მყავს დამხმარე, რომელიც ჩემთან ერთად ზის და თუკი რომელიმე სიტყვამ “გამჭედა”, მეხმარება.

აუტიზმით დაავადებულებს შეიძლება სწავლა გაუჭირდეთ, რამაც შესაძლოა ადამიანის ცხოვრების ყველა ასპექტში იჩინოს თავი, იქნება ეს სკოლაში სიარული,  რეცხვა თუ საჭმლის მომზადება. როგორც აუტიზმის შემთხვევაში, აუტიზმის არმქონე ხალხსაც შეიძლება სხვადასხვა სიმძიმის პრობლემა ჰქონდეთ სწავლის მხრივ. ასე რომ, ზოგიერთ მათგანს დამოუკიდებლად ცხოვრება შეუძლია – თუმცა, ამის მისაღწევად შეიძლება გარკვეული სახის დახმარება დასჭირდეს – მაშინ, როცა სხვებს მთელი ცხოვრების მანძილზე სჭირდებათ სპეციალისტის დახმარება. თუმცა. ყველა აუტიზმის მქონე ადამიანს შეუძლია ისწავლოს და გაიუმჯობესოს მდგომარეობა სწორი დახმარების საშუალებით.

არსებობს სხვაგვარი მდგომარეობები, რომელიც აუტიზმთან ასოცირდება, მაგალითად ყურადღების დეფიციტის და ჰიპერაქტივობის სინდრომი ან სწავლის ისეთი პრობლემები, როგორებიცაა დისლექსია და დისპრაქსია.

ვის ემართება აუტიზმი?

აუტიზმი უფრო მეტადაა გავრცელებული, ვიდრე ხალხს ჰგონია. გაერთიანებულ სამეფოში დაახლოებით მილიონნახევარი ადამიანია დაავადებული – რაც ნიშნავს იმას, რომ ყოველ ას ადამიანში ერთს აუტიზმი აღენიშნება.

ყველა ეროვნებისა და კულტურის, რელიგიისა და საზოგადოების ადამიანს შეიძლება ჰქონდეს აუტიზმი, თუმცა, ეს დაავადება მამაკაცებს უფრო ხშირად ემართებათ. ეს მდგომარეობა მთელი ცხოვრების მანძილზე გრძელდება: აუტიზმის მქონე ბავშვები აუტიზმის მქონე მოზარდები ხდებიან.

მიზეზები და სამკურნალო საშუალებები

აუტიზმის გამომოწვევი ზუსტი მიზეზის დადგენას ჯერ კიდევ ცდილობენ. თუმცა, კვლევების მიხედვით დადგენილია, რომ გენეტიკურმა და გარემო ფაქტორებმა ერთად შეიძლება ტვინის განვითარების ცვლილება გამოიწვიოს.

აუტიზმი ადამიანის აღზრდიდან, საზოგადოებრივი მდგომარეობიდან არ გამომდინარეობს და თავად პიროვნებაც ვერ იქნება ამის გამომწვევი.

არსებობს თუ არა წამალი?

ამჟამად აუტიზმის “წამალი” არ არსებობს. თუმცა, არსებობს ინტერვენციათა მთელი რიგი და სწავლა-განვითარების ხელშემწყობი მეთოდები, რომელთა საშუალებითაც ადამიანის დახმარება შეიძლება.

დიაგნოზი

დიაგნოზი აუტიზმის ოფიციალური დადასტურებაა, რასაც, ჩვეულებრივ, პროფესიონალი ექიმი, პედიატრი, ნევროლოგი ან ფსიქიატრი აკეთებს. დიაგნოზი აუცილებელია ორი რამის გამო:

• ის ეხმარება აუტიზმის მქონე ადამიანებს და მათ ოჯახებს გააცნობიერონ, რომ შეიძლება პრობლემები შეექმნათ და როგორ უნდა გაუმკლავდნენ მათ.

• საშუალებას აძლევს ხალხს, ხელი მიუწვდებოდეთ მომსახურებასა და დახმარებაზე.

აუტიზმის სხვადასხვა სახელწოდებები

ბევრმა პროფესიონალმა შეიძლება აუტიზმი სხვადასხვა სახელწოდებით მოიხსენიოს, როგორიცაა აუტიზმი, აუტისტური დარღვევა, კლასიკური აუტიზმი ან კანერისეული აუტიზმის, განვითარების პერვაზიული დარღვევა ან მაღალფუნქციური აუტიზმი.

8 კომენტარი »

  • გივი says:

    მართლაც ძალიან საინტერესო დაავადებაა და მე ვთვლი რომ ეს სიმართლეა უეჭველობიდან ჭეშმარიტებამდე. მე ამ სიტყვებში ჩემი თავი დავინახე ასე თუ ისე.

  • qristine says:

    მოგესალმებით,ჩემი ბიჭი 2 წლის ხდება ოქტომბერში,ყოველმხრივ ჯანმრთელი ბავშვია,თუმცა ამ ბოლო თვეებში საგრძნობლად შეიცვალა,აბსოლუტურად ჩვეულებრივი თანმიმდევრობით ისწავლა ჯდომა,სიარული,თუმცა კბილები ცოტა გვიან ამოუვიდა 10 თვეზე,პირველი დედა თქვა 8 თვისამ.ნელნელა სწავლობდა სიტყვებს მამა ბებო ბაბუ და მსგავსი რამდენიმე სიტყვა იცოდა,ბავშვი იყო ძიძასტან რადგან ვმუშაობდი,8 თვის მანძილზე ზრდიდა იგი,მოკლედ მთელი 8 თვე ბავშვი იდგა ტელევიზორტან და რარაც მუსიკის არხს უყურებდა მთელი დღეები,არარაფერი არ აინტერესებდა მხოლოდ იმ არხის ჩართვას ითხოვდა,ერთხხელაც რომ შევხედე აღარაფერს ამბობდა და ბავშვი აშკარად ჩამორჩა განვიტარებაში,დავანებე სამსახურს თავი და მაქსიმალურად ვცდილობ გავახსენო და ახალი სიტყვბეიც ვასწავლო,ზალისხმევას არ ვიშურებ,სულ ვესაუბრები,ვუმღერი,ეზოსი ხშირად ჩამყავს,ბავშვებთან თამაშობს,ძალიან თბილი ოჯახის წევრებტანაც,ცნობს აბსოლუტურად ყველას დაყველაფერს რასაც მისცემ,ტელეფონი როგორ გამოიყენება,ჭიქა რომ წყალი დალიოს,პამპერს როგორ ვააცმევ,იხდის ფეხზე,არავიტარი ამოკვიატებული ქცევები არ ახასიათებს მაგრამ სანამ რამეს არ შეპორდები არაფრით გამოგხედავ,ყურში ესმის,რადგან რეკლამის ხმაზე მეორე ოტახიდან გამორბის,კარის მიხურვა დაცემინება ტაში ეს ყველაფერი ესმის და გამოგხედავს მაგრამ სახელის დაძახებისასა საერთოდ არ მიყურებს,დედი კაკას მოგცემ მოდი მე რა მაქვს ესე ვეტყვი თუ არა მაშინვე მოირბენ,ან წავედით ეზოსი და ხელს ჩაგკიდებს და კარისკენ მიყავხარ,ვერ გავიგე როგორ მოვიქცე და რას დავაბრალო გადავიწყება რაც იცოდა ის,და ამასტან ის რომ ვერაფრით ვასწავლე ყური და ცხვირი სად აქვს,ან რომ ორი წლის არის,თითის გასვერით არ მაჩვენებს რაც უნდა,წყალზე ნწა ნწა ამბობს,დანარცენზე მომკიდებს ხელს და მივყავარ ,მაგალიტად მაცივრის ტავზე დევს რამე,ამიყვანე ხელსიო მანისნებს და თვითონ ეძებს იქ რამე საინეტერესოს,მყავდა ექიმტან რომელმაც დაუნიშნა პანტოგამი,ლიმფომიოზიტს ვასმევ ჯირკვალი აქვს კისერში,ვერარ გავიგე როგორ მოვიქცე ,ქუტაისში ვცხოვრობ და ხომ არ მირცევთ აუტიზმის ცენტრში მივიყვანო?ძალიან დიდი მადლობა წინასწარ და ბოდიში ვრცელი წერილისთვის

    • maia says:

      თქვენი შეკითხვა გადაეგზავნა სპეციალისტს, რომელიც გპასუხობთ:
      მოგესალმებით,
      დეტალურად გავეცანი თქვენს მიერ მოწოდებულ ინფორმაციას ბავშვის ამჟამინდელი მდგომარეობის და განვითარების ეტაპების შესახებ. ნამდვილად დამაფიქრებელია ის ფაქტი, რომ როგორც თქვენ აღწერთ ბავშვის განვითარება უპრობლემოდ მიმდინარეობდა 2 წლამდე და მხოლოდ ამ პერიოდის შემდეგ მიანიშნებთ რეგრესზე: უნარების და მეტყველების თვალსაზრისით.თავისთავად საყურადღებოა არჩევითად რეაგირება რეკლამის ხმაზე და სახელით დაძახებისას რეაქციის არ ქონა, ინსტრუმენტული ჟესტების არ გამოყენება……
      რთულია ბავშვის ქცევაზე დაკვირვების გარეშე დიაგნოსტიკაზე საუბარი, თუმცა ტელევიზორზე მიჯაჭვულობა , რომ არ განაპირობებს ამ სიმპტომებს ეს შემიძლია ერთმნიშვნელოვნად გითხრათ.პასიურ აქტივობაზე მიჯაჭვულობა ამ შმთხვევაში ვფიქრობ შედეგია და არა ამ ყველაფრის მიზეზი.
      ნამდვილად გირჩევდით მომართოთ ცენტრს, რადგან ადრეული დიაგნოსტიკა ნებისმიერი მდგომარეობის გამოსავალს აუმჯობესებს.
      ცენტრში პირველადი მომართვიანობა ფასიანია, თუმცა თუ გადავწყვიტავთ, რომ ვიზიტის შემდეგ აუცილებელია ჩატარდეს დიაგნოსტიკური ტესტები, ცენტრში მუშაობს ერთ კვირიანი, უფასო, სახელმწიფო პროგრამა, რომლის ფარგლებშიც თქვენს შვილს ჩაუტარდება დეტალური კვლევა მულტიდისციპლინური გუნდის მიერ და კვირის ბოლოს ვისაუბრებთ დიაგნოზზე და დავსახავთ პრობლემის გადაჭრის გზებს.
      პატივისცემით:
      მედეა ზირაქაშვილი,
      ნეიროგანვითარების ცენტრის მენტალური დეპარტამენტის ექიმი.

  • ქრისტინე says:

    უღრმესი მადლობა გამოხმაურებისთვის,ძალიან მიხარია რომ გულთან მიიტანეთ ჩვენი პრობლემა,თუმცა ბოლო ხანებში მდგომარეობა გაუმჯობესდა,სანდრო რეაგირებს დაძახებისას და მაშინვე გამორბის როგორც კი გაიგებს რომ ვეძახით,ისწავლა ცხვირის თვალის და ყურების მდებარეობაც როგორც იქნა,რამდენიმე სიტყვის თქმასაც ახერხებს,მაგრამ მიუხედავად ამისა აუცილებლად მინდა მოვიყვანო თქვენთან,დამყავს ნევროპათოლოგთან რომელიც ყურადღებით ეკიდება სანდროს მდგომარეობას,თუმცა საგანგაშოს ვერაფერს ხედავს ვინაიდან ძალიან ჭკვიანად იქცევა მასტან ვიზიტისას,ესმის რასაც ესაუბრება,მზერაც და კონტაქტიც აბსოლუტრად ნორმალური აქვსო მამშვიდებს,კიდევ ერთხელ დიდ მადლობას მოგახსენებთ და აუცცილებლად ვისარგებელებ თქვენი რჩევით,რომ დავიზღვიო თავი და დავიმშვიდო და სპეციალისტებს მივანდო ის მაინც არ მოსაწონი ქცეევების ანალიზი,რასაც მაინც ვატყობ ბავშვის ქმედებებში.პატივისცემით ქრისტინე და სანდრო :)

  • კობა says:

    მოგესალმებით, ჩემი ვაჟი არის 11 წლის მეტყველება დაიწყო 3 წლიდან,თუმცა მეტყველებასაც ვერ დავარქმევ, ანუ სიტყვების წარმოთქმა, სამწუხაროდ ამ პერიოდში ვცხოვრობდით საზღვარგარეთ და იქ ყველა ექიმი გვამშვიდებდა მეტყველების გარდა ყველაფერი ნორმალურად მიდისო და ეგეც თვითონ მოგვარდებაო, საქართველოში დაბრუნებისას მაინც გავაგრძელეთ ექიმები… თავის ტვინის კვლევიდან დაწყებული შარდის ანალიზით დამთავრებული ყველაფერი გამოვიკვლიეთ, მე მგონი ფსიქოლოგი არ დარჩენილა და ფსიქიატრი საქართველოში ვისთანაც არ ვიყავით, ეხლა იგი მეტველებს მაგრამ ასაკთან შეუსაბამო ლექსიკური მარაგით, ანუ აკადემიური გავითარება გვაქვს არაშესაბამისი ასაკთან. წელს მეხუთე კლასში გადავედით და ეხლა უკვე კცევაზეც შეგვექმნა პრობლემა.
    ერთადერთი “დიაგნოზი” (სავარაუდო დიაგნოზი) დაგვისვეს ყურადღების დეფიციტი : ანუ უჭირს რუტინა (გაკვეთილი იდეალურია მისთვის ტუ იგი 25 წუთზე მეტი არ გრძელდება, მე რე უკვე შესვენება უნდა) დამახსოვრება იმისა რაც მისთვის რუტიანაა, მაგალითად გრძელი ტექსტის შინაარსი,ზოგჯერ ადამიანების სახელი (მიუხედავად ამისა, რაც მას აინტერესებს ბევრად უკეთესად იმახსოვრებს ვიდრე თუნდაც ჩვენ, მისი მშობლები, მაგ. სად რა ნივთი დადო მან ან მისი ჩართულობისას სხვამ, კომპიუტერი, თუნდაც სტუმრად ყოფნისას მათ ტელევიზორში მერამდენე არხზეა მულტფილმების არხი, კომედი არხი… ორიენტაცია დროში და სივრცეში იდეალურია, მეგობრობს მხოლოდ წყნარ და თბილ ბავშვებთან (ანუ ფიზიკურად ნაკლებად აქტიურებთან) შეყვარებულია მობილურ ტელეფონებზე…
    გთხოვთ მირჩიოთ რა ტიპის სპეციალისტს მივმართო და თუ შეიძლება კონკრეტული ექიმს სახელი და გვარიც რომ მითხრათ თუ შეიძლება.
    გთხოვთ გულთან მიიტანოთ ჩვენი მდგომარეობა და შეგვეხმიანოთ წერილზე
    უღრმესი მადლობა წინასწარ, ღმერთს ებარებოდეთ…

    • მედეა ზირაქაშვილი says:

      ბატონო კობა,
      როგორც თქვენი ჩივილებიდან ამოვიკითხე, პრობლემებზე მიანიშნებთ სამი ძირითადი მიმართულებით : მეტყველების, ყურადღების კონცენტრირების და ქცევის სფეროების თვალსაზრისით,აღნიშნული სიმპტომები რამოდენიმე დიაგნოსტიკური კატეგორიის არეალში შეიძლება თავსდებოდეს.დიაგნოზის დიფერენცირების საშუალებას მშობლებისგან შეკრებილი დეტალური ანამნეზი და ბავშვის ქცევაზე დაკვირვება გახდიდა შესაძლებელს. მე შემოგთავაზებდით მოგემართათ ნეიროგანვითარების ცენტრში არსებული მენტალური ჯანმრთელობის დეპარტამენტისთვის. ექიმთან კონსულტირების საფუძველზე დაიგეგმება დიაგნოსტიკური შეფასების სქემა და მულტიდისციპლინური გუნდის ჩართულობით შეფასდება ბავშვის მდგომარეობა,მოგეცემათ მიმართულება ბავშვის პრობლემების მართვის თვალსაზრისით.
      ცენტრის კოორდინატორის ნომერია 568013399
      მედეა ზირაქაშვილი
      ბავშვთა ნევროლოგი/ფსიქიატრი
      მენტალური ჯანმრთელობის დეპარტამენტი
      ნეიროგანვითარების ცენტრი

  • ფოტინე says:

    გამარჯობათ. მე ფოტინე ვარ. 21 წლის. ეს გვერდი შემთხვევით აგმოვაჩინე, ფსიოლოგიას ვსწავლობ ასეთ გარღვევებძე ვცდილობ ბევრი იფორმაცია მოვიპოვო. როცა წავიკითხე, გაკვირვებული და ცოტა შეშინებული დავრჩი, ყველა პრობლემა რაც აქ არის ჩამოთვლილი თითქმის იდენტურია ჩემს ცხოვრებაში არსებული პრობლემებისა, რომლებიც ძალიან ხშირად მაწუხებს.სტუდენტი ვარ და ათვისების უნარი ძალიან კარგი მაქვს,ეს მხოლოდ ეს შეიძლება გამონაკლისად ჩავთვალოს.. კომუნიკაბელურიც ვარ, ადვილად შევდივარ ურთიერთობაში ადამიანებთან,თუმცა ჩემი გაგება ძალიან უჭირთ.სამი მთავარი პრობლემა რაც ჩამოთვლილია ამ გამონაკლისის გარდა ყოველთვის მაწუხებს და აუტიზმის ოთხივე მახასიათებელი თვისება მაქვს. მიჯირს ბედნიერების შეგრძნება. არის თუ არა ეს საკმარისი მიზეზი, რომ ექიმს მივმართო და რა სეიძლება გავაკეთო ამის დასაძლევად თუ ეს აუტიზმია? ზალიან მჭირდება თქვენი რჩევა. იქნებ დამეხმაროთ.მადლობასგიხდით წინასწარ.

    • მედეა ზირაქაშვილი says:

      ფოტინე,
      ახალგაზრდებში ხშირია სხვადასხვა სახის პრობლემები: დაწყებული ემოციური ლაბილობიდან- სოციალური ურთიერთობების წარმოების, შფოთვითი აშლილობების, ხასიათობრივი ცვლილებების მხრივ სირთულეებამდე. გამიჭირდება იმის მტკიცება გაქვთ თუ არა პრობლემა იმ ჩამოთვლილი ზოგადი ჩივილებიდან რაც თქვენს კომენტარში ვნახე, თუმცა ამის მოგვარების მარტივი გზა , ერთი რიგითი ვიზიტია ფსიქოლოგთან ან ფსიქიატრთან. სპეციალისტი მოგცემთ რჩევებს თქვენი პრობლემების სწორად გადაჭრის გზებთან დაკავშირებით.
      მედეა ზირაქაშვილი
      ბავშვთა ნევროლოგი/ფსიქიატრი
      მენტალური ჯანმრთელობის დეპარტამენტი
      ნეიროგანვითარების ცენტრი.

დატოვეთ კომენტარი

დატოვეთ კომენტარი trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.